Studentu darbi par matemātikas vēsturi
NATURĀLI SKAITĻI
Skaitļu puzle
VESELI SKAITĻI
Laika līnija par negatīviem skaitļiem (S. Auziņa)
Podcast par veseliem skaitļiem (S. Auziņa)
Spēle par veseliem skaitļiem (atrada S. Auziņa)
Laika līnija par negatīviem skaitļiem (Z. Bunce)
Video par negatīviem skaitļiem (M Ļaudobeles apkopojums)
Nulles vēsture ( M. Ļaudobele)
Laika līnija par negatīviem skaitļiem (S. Auziņa)
Podcast par veseliem skaitļiem (S. Auziņa)
Spēle par veseliem skaitļiem (atrada S. Auziņa)
Laika līnija par negatīviem skaitļiem (Z. Bunce)
Video par negatīviem skaitļiem (M Ļaudobeles apkopojums)
Nulles vēsture ( M. Ļaudobele)
Z. Bunce
Vēsturiskie uzdevumi.
Veselo skaitļu kopa
240.
Atrisinājums.
y = x - 2
Ievieto y =x-2 vienādojumā xy – x = 40.
Iegūst x (x-2) – x = 40
x2 - 2x – x = 40
x2 – 3x – 40 =0
D = b2 – 4ac = 9 – 4*(-40) = 9+160 = 169
Atbilde. (-5;-7) un (8;6)
138. x4 -2x3 – 400x =9999
x4 -2x3 – 400x – 9999 = 0
x4 – 11x3 +11x3 – 121x2 + 119x2 – 1309x +909x – 9999 = 0
x3(x -11) +11x2(x-11) + 119x(x-11) +909(x-11) = 0
(x-11) = 0 vai (x3 +11x2 +119x + 909 = 0
x = 11 vai x2(x +9) +2x (x+9) + 101(x+9) = 0
x +9 = 0 vai x2 +2x + 101 = 0
x = -9, D = Atbilde. x 1= 11, x2 = -9
201. 1. x2 +10 x =59
Atrisinājums.
x2 +10 x – 59 = 0
D = 100 – 4*(-56) = 100 + 224 = 324
Atbilde.
x1 = -14
x2 = 4
201. 2. 6x2 +12x =90
6x2 + 12x – 90 = 0
D = 144 – 4*6*(-90) = 144 + 2160 = 2304
Atbilde. x1=-5
x2 =3
160. 6)
Atbilde.
x1=-19
x2=12
RACIONĀLI SKAITĻI
Laika līnija par racionāliem skaitļiem (M. Tolstobrova)
Biogrāfijas
Videomateriāli( M. Tolstobrovas apkopojums)
Biogrāfijas
Videomateriāli( M. Tolstobrovas apkopojums)
Laika līnija par racionāliem skaitļiem (Z. Ansone)
Podcast par racionāliem skaitļiem (Z.Ansone)
REĀLI SKAITĻI
Prezentācija par reāliem skaitļiem(I. Pūpola)
Video par saknes vilkšanu no skaitļa( M. Tolstobrova)
Prezentācija par reāliem skaitļiem (N. Rozentāls)
Prezentācija par iracionāliem skaitļiem (A. Krauze)
Prezentācija par reāliem skaitļiem(I. Pūpola)
Video par saknes vilkšanu no skaitļa( M. Tolstobrova)
Kvadrātsaknes noteikšana
Prezentācija par iracionāliem skaitļiem (A. Krauze)
A. Krauze
Iracionāls skaitlis
Matemātikā iracionāls skaitlis ir jebkurš reāls skaitlis, kas nav racionāls (to nevar izteikt formā m/n, kur m ir vesels skaitlis, bet n — naturāls skaitlis). Iracionāli skaitļi ir, piemēram, √2, 3 − √5/2, π, e, ln(2) un 0,12345678910111213…, kur pēdējais skaitlis ir iegūts aiz komata pēc kārtas pierakstot visus naturālos skaitļus decimālajā pierakstā. Ja iracionālu skaitli pieraksta decimālajā skaitīšanas sistēmā, tad iegūst bezgalīgu neperiodisku decimāldaļskaitli.
Visu iracionālo skaitļu kopu apzīmē ar I un tā ir racionālo skaitļu kopas Q papildinājums reālo skaitļu kopā R: I=R\Q
Tā kā R ir nesanumurējama kopa, bet Q ir sanumurējama, tad iracionālo skaitļu kopa ir nesanumurējama. Tas nozīmē, ka kopas I kardinalitāte ir lielāka par kopas Q kardinalitāti (intuitīvi tas nozīmē, ka iracionālo skaitļu ir vairāk nekā racionālo) un kopas Q mērs kopā R ir nulle (intuitīvi tas nozīmē, ka gandrīz jebkurš reāls skaitlis ir iracionāls).
Iracionālu skaitļu atklāšana
Ap 585. – 400.g.p.m.ē. pastāvēja tā sauktā „Pitagoriešu skola”. Tā bija apvienība, kuras dalībnieki bija Pitagora mācības piekritēji. Šajā laikā pitagoriešiem nākas pārvarēt pretrunu, jo tie atklāj iracionālus lielumus. Pirms tam tika uzskatīts, ka visu lietu mērs ir veselie skaitļi. Pitagorieši iracionālus lielumus saprata kā nogriežņus, kuriem nav kopēja mēra, tāpēc tos nevar izteikt kā veselo skaitļu attiecību. No šī uzskata ir radies arī matemātikas termins „iracionāls”. Vārds „racionāls” grieķu izpratnē nozīmēja – tāds, kuram eksistē veselu skaitļu attiecība (ratio – attiecība, proporcija). Tātad „iracionāls” – tāds, kuram šāda veida attiecība neeksistē.
Iespējams, iracionalitātes atklāšana bija saistīta ar Pitagora teorēmu. Pitagorieši centušies vispārināt teorēmu jebkuram trijstūrim. Piemēram, vienādsānu trijstūrim ar malām 1 un 1. Nevarēja atrast tādus divus veselus skaitļus, lai to attiecība m/n būtu vienāda ar . Šādus nesamērojamus lielumus uzskatīja par „prātam neaptveramiem”. Nav izslēgts, ka iracionalitāti ieguva mūzikas teorijā meklējot pusoktāvu.
Pierādījums tam, ka √2 ir iracionāls skaitlis
Pieņemsim, ka √2 ir racionāls skaitlis jeb eksistē tādi veseli skaitļi m un n ≠ 0, ka √2 = m/n. Papildus varam pieņemt, ka vismaz viens no skaitļiem m un n ir nepāra — pretējā gadījumā abus skaitļus var izdalīt ar 2. Ja abas vienādojuma √2 = m/n puses pareizina ar n un ceļ kvadrātā, tad iegūst 2n2 = m2. No šīs sakarības izriet, ka m ir jābūt pāra skaitlim, teiksim, m = 2p, kur p ir vesels skaitlis. Tātad 2n2 = 4p2 jeb n2 = 2p2. Tas nozīmē, ka n arī ir jābūt pāra skaitlim. Tā ir pretruna, jo mēs pieņēmām, ka vismaz viens no skaitļiem m un n ir nepāra.
Neatrisinātās problēmas
Vēl joprojām nav zināms vai šie skaitļi ir iracionāli vai racionāli:
·
·
· Katalāna konstante G = 0,91596559…
Eilera konstante γ = 0,57721566…
Nav komentāru:
Ierakstīt komentāru